Flintskalle

Ska strax hoppa in i duschen, men först måste jag skriva om en liten fundering som jag har...

Jag slutade nämligen pumpa för ett par dagar sen, det var med sorg i hjärtat som jag packade undan bröstpumpen, men ändå en lättnad..
Nu till problemet - jag tappar hår! Alltså massor. Nu är det inte hund och katthår som man hittar på golvet, utan mitt! Jag behöver bara dra försiktigt genom håret så lossnar det flera hårstrån! Hjälp!?! Kommer jag att bli flint eller vad tusan är det som händer? Är det någon som har varit med om detta efter att ni slutat amma?

Hoppas på många svar :)

Kommentarer
Postat av: ingela och Jonna

Är de ingen som varnat dig för de? ojojoj...man blir lika chokad varje gång....de är normalt ska du veta...när man ammar tappar man inget hår alls pga hormoner nånting...så därför tappar man desto mer när man slutat amma! de går över ja lovar. de är bara obehagligt! ja var me om samma sak, de lossnade stora tussar i duchen specielt för mig

2010-01-04 @ 22:29:29
URL: http://ingelaolm.blogg.se/
Postat av: Malla

Jopp det är normalt! jag hade samma efter fabbe, så du behöver nog inte oroa dig, du får nog behålla det mesta av håret!

2010-01-04 @ 23:08:40
URL: http://monstermalla.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag slutade amma för läänge sen men löser fortfarande hår (!!) Det kanske märks mest eftersom håret oftast blir tjockare och glansigare när man är gravid/ammar för att sen tunnas ut och tappas.



Vitamintillskott är bra, speciellt Vitamin B för hår, hud och naglar:)



kram

2010-01-05 @ 00:22:23
URL: http://annasmirakel.blogspot.com
Postat av: Emmeli

Dom flesta tappar hår när dom slutar.

Jag tappade ganska mycket hår som inte förrän nu har börjat växa ut. Ser inte klokt ut på vissa ställen ;)



Förstår att det är en lättnad att sluta om du har pumpat som du har gjort. Det skulle jag aldrig ha orkat! Du är duktig du :)

2010-01-05 @ 08:43:38
URL: http://emmeliwikman.blogg.se/
Postat av: Louise

jag tappade också massor av hår

2010-01-05 @ 09:32:56
URL: http://livetmedlevi.blogg.se/
Postat av: Bloggläsare

Ät kalk!, Under ca halva graviditeten och upp till 3 månader efter graviditeten tappar man inte mycket hår. När man inte är gravid så går en andel av hårsäckarna i vilofas, och när de är i vilofas så släpper de även de hårstrået som sitter där. När man är gravid så går inget av hårsäckarna i vilofas, därav fäller man inget hår heller. Efteråt går väldigt många hårsäckar i vilofas samtidigt, och du fäller massor. Från ca 100 hårstrån /dag till 300! hårstrån/ dag till en början för att sedan plana ut. Då håret blivit tjockare under graviditeten ( sker succesivt så detta är inget man i regel märker av ) Känns också håravfallet mer. Däremot har detta inget med ammningen att göra, utan det är själva påfrestningen att bära och föda barn, stressen , sömnbristen, näringsintaget. Bra hårinpackningar och god kostvana gör att håret repar sig fortare! Men det tar tid!

Hoppas det lugnade lite :)

2010-01-05 @ 13:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0